Jag har försökt börja upptäcka världen mer de sista åren. Vill inte att jag ska behöva stanna hemma för att jag har en funktionsnedsättning så som allergi. Men det är en hel del att tänka på innan och under tiden man är på resande fot. Den spontaniteten som man ibland längtar efter får alltid stå i bakgrunden. Jag har varit på utlandssemester ett antal gånger och de har varit helt ok. Någon enstaka gång har det blivit fel men oftast har det inte varit några problem. 

Fredrik och jag har varit utomlands 2 gånger tidigare och kände inför kommande resa att det hade varit skönt att slippa oroa sig över vart vi skulle äta någonstans. Att slippa gå timmar och leta efter en restaurang som skulle var villig att titta på min allergilista. Därför började jag undersöka hur det låg till med specialkost på all inclusiv hotell. Jag frågade runt på olika forum och fick ett svar angående ett hotell på Cypern. Hon hade varit där med sina barn som hade matallergier och det hade funkat super bra! De hade fått gå in i köket första dagen och titta vart deras mat skulle tillagas. De verkade verkligen vara ett toppen hotell för allergier! 

Så Fredrik och jag bokade detta hotell genast! Kontrollfreak som jag är ringde jag så klart upp bolaget som jag skulle resa med bara för att dubbelkolla den information jag hade fått på internetforumet tidigare. Den tjejen jag fick prata med då garanterade att det inte skulle vara några som helst problem att ordna specialkost till mig under min vistelse. Naiv som man i bland är, litade jag på henne. Hon bad mig att maila ner min allergilista i förväg till hotellet så de kunde planera i förväg, så det gjorde jag. Och det gjorde jag så gärna.

Tre veckor efter att det mailet skickats till hotellet på Cypern hade jag fortfarande inte fått en bekräftelse på att de läst mailet. Jag tog då upp telefonen och ringde resebolaget för att se hur det gick. Jag förklarade att tidigare samtal med bolaget hade garanterat mig mat men att jag inte fått svar från hotellet än. Då fick jag till svars att de absolut inte garanterade mig mat och att det inte var bolagets problem om jag kunde äta maten eller inte på min bokade all inclusive resa... Jag blev extremt ledsen och arg över detta och kände att jag hade blivit nerslagen ännu en gång tack vara allergierna. 

Gråten svämmade över och en besvikelse skrek inom mig. Jag blev den där lilla flickan igen som vänder sig till mamma och pappa när allt känns mörkt. 

Så samma dag som jag själv blivit nekad mat på hotellet ringer då min pappa till bolaget och ställer frågor om hur de kunde lova mig en sak inför att jag skulle boka min resa och sedan dra tillbaka det när väl resan var betald. De kunde ge oss ett riktigt svar förutom att "vi garantera aldrig det", precis motsatsen till det svar jag fått första gången jag ringde dem.... 

Nästa fråga blir ju självklart hur vi ska lösa problemet. Kommer vi kunna få pengarna tillbaka eller kan vi omboka? 

Efter mycket tjat och samtal till bolaget och en väldigt lång väntan fick vi till svars att vi fick omboka och avboka resan utan extra kostnad då de hade lurat mig angående garantin av allergimat. Så nu står jag här, utan resa och med en besvikelse utav tusan. Semestern börjar snart och mitt självförtroende gällande resa med allergi är nerkört i botten. 

Tillbaka till en resa med konstant letande efter mat eller ingen resa alls. Jag vet att det hade fungerat med min mat på hotellet om de hade ansträngt sig en aning. Men jag tänker inte låta detta slå ner mig mer än denna helgen utan börjar genast leta efter en annan resa och jag vet att jag en gång kommer att lösa en all inclusive resa. Gäller bara att ha tålamod på samhället. 

Så länge man har envisheten och framförhållning kommer det mesta lösa sig. Man ska inte behöva vara rädd för 
att åka utomlands med allergier. Det finns extremt bra människor där ute som är villiga att hjälpa en när man kommer med sin lista. Det gäller bara att våga hitta dem. 


#resa #mat #allergi #semester, resa allergi mat semester,

Kommentera

Publiceras ej